National Documentation Centre - Access to Knowledge
About EKT - Menu EKT Services - Menu EKT Products - Menu EKT News - Menu EKT Support - Menu EKT Contacts - Menu
  Νέα Εκδηλώσεις ΕΚΤ - Ελλάδα 08/03/2000
English version
EKT sitemap
Homepage
Help on navigation
Site news

Διημερίδα "Βιβλιοθήκες και Εκπαίδευση"

08 - 09 / 03 / 2000

"Οι βιβλιοθήκες αποτελούν τους κόμβους του παγκόσμιου ιστού γνώσης, και τα επόμενα χρόνια αναμένεται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην Κοινωνία των Πληροφοριών". Με αυτά τα λόγια, ο Διευθυντής του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), κ. Ευάγγελος Μπούμπουκας, κήρυξε την έναρξη των εργασιών της Διημερίδας "Βιβλιοθήκες και Εκπαίδευση" που πραγματοποιήθηκε στις 8 και 9 Μαρτίου 2000, στο Αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (Βασ. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα). 

Η Διημερίδα διοργανώθηκε από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (Ενιαίος Διοικητικός Τομέας, Τμήμα Βιβλιοθηκών, Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας) σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης. 

Κατά την έναρξη της ημερίδας, την Τετάρτη 8 Μαρτίου 2000, χαιρετισμό απηύθυνε, εκ μέρους του Υπουργού Παιδείας, ο Γεν. Γραμματέας κ. Α. Ζησιμόπουλος. Σε χαιρετισμό του ο Ειδικός Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ, κ. Ν. Ζαχαρόπουλος, επεσήμανε την ανάγκη διείσδυσης του βιβλίου σε όλες τις φάσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσω της τεχνολογίας (Ιnternet, ψηφιακές βιβλιοθήκες), της παιδαγωγικής επιστήμης και της βιβλιοθηκονομίας. Ακολούθησαν εισηγήσεις από έμπειρους και καταξιωμένους Ερευνητές και Καθηγητές. Ο κ. Μ. Κασσωτάκης, Πρόεδρος του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ερευνας αναφέρθηκε στη σχέση του βιβλίου και των βιβλιοθηκών με την διάφορες μορφές διδασκαλίας, τονίζοντας ότι βασική επιδίωξη της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης είναι να εκπαιδεύσει μαθητές και καθηγητές στην αναζήτηση της γνώσης (σε βιβλία, CD-ROMs, τράπεζες πληροφοριών, κ.α.). Ο συγγραφέας Β. Βασιλικός, Πρέσβης της Ελλάδας στην UNESCO, μίλησε, με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο, για τη σχέση λογοτεχνικού βιβλίου και εκπαίδευσης. 

Η μεγάλη προσέλευση (περισσότερα από 500 άτομα) βιβλιοθηκονόμων, εκπαιδευτικών και ερευνητών, από όλη την Ελλάδα, καταδεικνύει τη σημασία των βιβλιοθηκών στη σύγχρονη εκπαιδευτική διαδικασία. Μεγάλη όμως συμμετοχή εκδηλώθηκε και στις παράλληλες εκδηλώσεις της Διημερίδας: Παρουσίαση του νέου Συστήματος Αυτοματισμού Βιβλιοθηκών ΑΒΕΚΤ 5.0, Επισκέψεις στην Εκθεση της Βουλής των Ελλήνων για τα 500 χρόνια εκδοτικής παράδοσης, Επισκέψεις στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη του ΕΚΤ. 

Η Διημερίδα συνεχίστηκε την Πέμπτη 9 Μαρτίου 2000 με τις συνεδρίες "Δημόσιες βιβλιοθήκες: ο ρόλος τους στην εκπαίδευση και στη γνώση" και "Συμβολή των βιβλιοθηκών σε μια καλύτερη εκπαίδευση: Ευρωπαϊκή εμπειρία". Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης "Βιβλιοθήκες και εκπαίδευση: προκλήσεις, δυνατότητες και προοπτικές" στην οποία συμμετείχαν μεταξύ άλλων, οι κ.κ. Ν. Τσούλιας (πρόεδρος ΟΛΜΕ), Κλ. Ναυρίδης (Καθηγητής Παν/μίου Αθηνών), Ε. Μπούμπουκας (Διευθυντής ΕΚΤ), Χρ. Λάζος (Διευθυντής ΕΚΕΒΙ), Κατ. Τοράκη (Δ/ντρια Βιβλιοθήκης ΤΕΕ) και Μαρ. Γκόλα (Διευθύντρια Βιβλιοθήκης Δήμου Θεσσαλονίκης). 

Οπως επισημάνθηκε στη Διημερίδα, οι βιβλιοθήκες καθίστανται πλέον κέντρα πληροφόρησης και τεκμηρίωσης για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, για όλη την κοινωνία. Η οργάνωση του υλικού των βιβλιοθηκών, η ανάπτυξη δικτύων διασύνδεσης τους και η χρήση νέων τεχνολογιών, αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την αναβάθμιση του ρόλου των βιβλιοθηκών στην Κοινωνία των Πληροφοριών. 

Ειδικότερα όσον αφορά τις Σχολικές Βιβλιοθήκες, καθίσταται αναγκαία η συνεχής επιμόρφωση βιβλιοθηκονόμων και εκπαιδευτικών ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις του σύγχρονου σχολικού περιβάλλοντος. Η εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου, η συνεχής ενημέρωση των βιβλιοθηκών και η σύνδεση του σχολικού βιβλίου με τις σχολικές βιβλιοθήκες, αλλά και την εκπαιδευτική τεχνολογία (πολυμέσα, Internet, κ.ά.), είναι μερικοί από τους παράγοντες που μπορούν να συνεισφέρουν στην εξοικείωση του μαθητή με το βιβλίο και την ανάγνωση. Έτσι, μέσα από την ουσιαστική χρήση των βιβλιοθηκών οι μαθητές θα μπορούν να προσεγγίσουν τη γνώση με τρόπο κριτικό και επαγωγικό. 

Το ΥΠΕΠΘ στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ έχει ιδρύσει και λειτουργεί σταδιακά, 500 Σχολικές Βιβλιοθήκες σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με ισόρροπη γεωγραφική κατανομή σε όλη την χώρα. Παράλληλα, προωθεί συμπληρωματικά την υλοποίηση του έργου "Υποστήριξη της Εκπαιδευτικής Πράξης από Κινητές Βιβλιοθήκες", έργο που υλοποιείται από 19 Δημόσιες Κεντρικές Βιβλιοθήκες. 

Το ΕΚΤ έχει αναλάβει την προσαρμογή του ΑΒΕΚΤ - λογισμικού αυτοματοποίησης των λειτουργιών βιβλιοθήκης - στις ανάγκες των κινητών μονάδων των δημόσιων βιβλιοθηκών για την εξυπηρέτηση των σχολείων, καθώς επίσης και την επιμόρφωση και υποστήριξη των βιβλιοθηκονόμων στην καθημερινή χρήση και αξιοποίηση του λογισμικού. Ακόμη το ΕΚΤ υλοποιεί το έργο ΦΑΙΣΤΟΣ, το οποίο αναφέρεται στην προσαρμογή και εγκατάσταση του ΑΒΕΚΤ 5.0 στις 500 βιβλιοθήκες που εντάσσονται στην ενέργεια "Σχολικές Βιβλιοθήκες" του ΕΠΕΑΕΚ. 

 

 
Συστήματος Αυτοματισμού Βιβλιοθηκών ΕΚΤ- ΑΒΕΚΤ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη
 
(800x600) - IE 4+ / Netscape 4+ Ενημέρωση:28/02/2001