22/04/2009
Τέσσερα στα δέκα ελληνικά νοικοκυριά είναι συνδεδεμένα στο Διαδίκτυο, ο Η/Υ αποτελεί πλέον οικιακή συσκευή και το μέσο κόστος του έπεσε στα 450 ευρώ. Όσο για τις ελληνικές επιχειρήσεις, με ποσοστό πρόσβασης να φτάνει το 96,6% παρουσιάζουν εικόνα αντίστοιχη με εκείνη των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών. Είναι, πάντως, η νέα γενιά που οδηγεί την κούρσα για τη σύγκλιση της χώρας μας με την ΕΕ, με 9 στα 10 άτομα ηλικίας 16-24 να «σερφάρουν» στον Παγκόσμιο Ιστό.
Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα που προκύπτουν από τα στοιχεία της ετήσιας μέτρησης του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας για τους ρυθμούς επιτάχυνσης της χώρας μας ως προς τη χρήση Διαδικτύου. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μετρήσεων, το 2008 σημειώθηκε η μεγαλύτερη άνοδος της τετραετίας στη χρήση του Internet από τα ελληνικά νοικοκυριά, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης για τα τελευταία 4 έτη το 17,6 %. Την ίδια περίοδο, ο μέσος ετήσιος ρυθμός της Ευρώπης εκτιμάται σε 7,7%.
Παράλληλα με την εντατικοποίηση της χρήσης του Διαδικτύου (66% των Ελλήνων χρηστών το χρησιμοποιούν καθημερινά), ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι αλλαγές στη συμπεριφορά των χρηστών. Έτσι, φαίνεται να αξιοποιούνται πια περισσότερες από τις δυνατότητες επικοινωνίας και ψυχαγωγίας που προσφέρει το Διαδίκτυο (τηλεφωνικές κλήσεις, στιγμιαία μηνύματα, ηλεκτρονικά fora, blogs, «κατέβασμα» μουσικής, διαδικτυακά παιχνίδια), εκτός από τις «παραδοσιακές» ηλεκτρονικές υπηρεσίες (αναζήτηση πληροφοριών και χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου).
Πάντως, αν και σημειώθηκε αύξηση στη ποσοστό του πληθυσμού που πραγματοποίησε ηλεκτρονικές αγορές, οι Έλληνες καταναλωτές δε φαίνεται να αξιοποιούν ακόμα τις δυνατότητες του ηλεκτρονικού εμπορίου. Επωφελούνται, όμως, από τις δυνατότητες των νέων ηλεκτρονικών δημόσιων υπηρεσιών. Πλέον, 1 στους 5 Έλληνες χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο στις σχέσεις του με το Δημόσιο με σημαντική αύξηση σε όλους τους τύπους συναλλαγής με Δημόσιες Υπηρεσίες.
Σημαντική άνοδο παρουσίασαν και οι ευρυζωνικές συνδέσεις, με το 23% των ελληνικών νοικοκυριών και 7 στους 10 χρήστες του Διαδικτύου να διαθέτουν ευρυζωνική σύνδεση. Παραμένει, πάντως, τεράστιο το ψηφιακό χάσμα ανάμεσα στις αστικές και τουριστικές περιοχές και τα αγροτικά και ημιαστικά κέντρα. Αν και σημαντικές αυξήσεις του 2008 αφορούν σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας, είναι ουσιαστικά ορατή η διαμόρφωση περιφερειών δυο ταχυτήτων στη χρήση του Διαδικτύου.
Μεγάλο είναι και το ελληνικό χάσμα «των γενεών» όσον αφορά την υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών, με την ηλικιακή ομάδα 35-54 να απέχει κατά πολύ του ευρωπαϊκού μέσου όρου χρήσης του Διαδικτύου, την ίδια στιγμή που οι ηλικίες 16-24 έχουν πλέον συγκλίνει με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές. Στην ίδια ηλικιακή ομάδα εμφανίζονται και οι μεγαλύτερες αποκλίσεις μεταξύ φύλου, μορφωτικού επιπέδου και επιπέδου αστικότητας (χρήστες είναι κατά κύριο λόγο άνδρες υψηλού και μεσαίου μορφωτικού επιπέδου, κάτοικοι αστικών κέντρων), ενώ η νέα γενιά δε φαίνεται να επηρεάζεται από τους παραπάνω παράγοντες.
Τέλος, αντίστοιχη με των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών είναι η εικόνα που παρουσιάζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις με 10+ εργαζομένους, με το 96,6% αυτών να έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο, ενώ και οι μικρότερες επιχειρήσεις κερδίζουν έδαφος (μια στις δυο έχει πλέον πρόσβαση). Πάντως, όπως και για τους ιδιώτες, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές εξακολουθούν να εμφανίζονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, όπως και η διασύνδεση με άλλες επιχειρήσεις.
www.ekt.gr, με πληροφορίες από Παρατηρητήριο για την ΚτΠ